Щоб завантажити чи переглянути всі лекційні матеріали натисніть >>ТУТ<<
План заняття № ___
Вид заняття: лекція.
Тип заняття: вступна.
Тема: Вступ.
Мета заняття: навчальна: ознайомити студентів із визначальними тенденціями світового розвитку в 1914 – 1939 рр., періодизацією світового історичного розвитку;
виховна: виховувати у студентів високий рівень культури, громадянської відповідальності, усвідомлення себе як активного учасника світового історичного процесу;
розвивальна: сприяти формуванню історичного мислення та наукового світогляду студентів.
Методи: лекція.
Матеріально-технічне забезпечення: зошити, підручники, дошка, карта світу.
Література: основна:
- Бердичевський Я. М., Ладиченко Т. В. Всесвітня історія, 11 клас. – К.: Прем’єр, 2001;
- Гісем О., Даниленко В., Подобєд А. Всесвітня історія (новітній період 1914 - 1939), підручник для 10 кл. – К.: Ніка-центр, 1999;
- Даниленко В. М., Гісем О. В., Подобєд А. О. Всесвітня історія, підручник для 10 кл. – К.: Ніка-центр, 2000;
- Дрібниця В., Рубльов О. Всесвітня історія, навчальний посібник для 11 кл. – К.: Фаренгейт, 2000;
- Полянський П. Всесвітня історія. – К.: Ґенеза, 2002.
Додаткова:
- Бураков Ю. М. та ін. Всесвітня історія, 11 кл. – К.: Ґенеза, 2006;
- Відмянський С., Дрібниця В. Всесвітня історія. Навчальний посібник для 10 кл. – К.: Фаренгейт, 2000;
- Ладиченко Т. В. Всесвітня історія, 10 клас. – К.: А. С. К., 2000;
- Пивовар С., Слісаренко А., Стельмах С. Всесвітня історія. Новітній період 1945 – 1997. – К.: Академія, 1998;
- Рошик М. Є. та ін. Всесвітня історія, 10 клас. – К.: Ґенеза, 1998;
- Яровий В. І. Новітня історія країн Східної Європи: 40-ві – 90-ті рр. ХХ ст., курс лекцій. – К., 1997.
Структура заняття.
І. Організаційна частина.
- Актуалізація опорних знань. (5хв.)
Розпочинаючи вивчення курсу «Всесвітня історія» цілком логічним буде почати з вступу. А саме з визначальних тенденцій світового розвитку у 1914 – 1939 рр., періодизації світового розвитку, предмету і завдань історії як науки взагалі.
- Повідомлення теми, формування мети та основних завдань. (5 хв.)
- V. Мотивація навчальної діяльності. (10 хв.)
- Як ви вважаєте, що є предметом історичної науки?
- Яке на вашу думку завдання історії?
- Спробуйте дати визначення терміну «періодизація».
V. План заняття.
- Визначальні тенденції світового розвитку у 1914 – 1939 рр. (30 хв.)
Внаслідок війни і зростання національно-визвольного руху зникли назавжди імперії в Австро-Угорщині, Туреччині, Німеччині, Росії. На їхніх руїнах інтенсивно йшло утворення нових держав, відбувалася зміна політичного ладу.
Однією із визначальних тенденцій світового розвитку було протистояння демократії й тоталітаризму (від лат. totalitazio – всеосяжний). Ознаки:
- намагання втілити в життя утопічні ідеї;
- абсолютний контроль над життям людей у державі;
- панування єдиної ідеології, заборона опозиції й вільнодумства;
- сила – головний аргумент, а мета виправдовує засоби;
- перетворення всієї власності на державну;
- мілітаризація, централізація та бюрократизація влади;
- порушення прав та свобод особистості;
- створення системи всебічного впливу на особистість;
- домінуюче прагнення поширювати серед інших народів свої ідеали та порядки;
- культ особи вождя.
Другим важливим явищем у політичній сфері була національна визвольна боротьба народів колоніальних та залежних країн Азії та Африки, які прагнули досягти суверенітету й стати повноправними членами світового товариства.
Економічний розвиток у цей період визначався бурхливим технічним прогресом, який став можливим завдяки використанню геніальних наукових відкриттів (створення Нільсом Бором моделі атома, здійснення реакції поділу ядер урану Енріко Фермі).
В 20 – 30-ті рр. змінилася якість життя людей в цивілізованих країнах. Автомобіль став не розкішшю, а засобом пересування. До побуту людей увійшли такі речі, як електропраска, пральні машини, пилососи, радіоприймачі.
Водночас відбувається модернізація систем озброєння, укріплення військових сил, швидкими темпами здійснюється мілітаризація економіки, особливо у тоталітарних країнах, йде підготовка до війни.
- Періодизація світового розвитку. (25 хв.)
1) Перша світова війна (1914 – 1918 рр.).
Виникла внаслідок загострення протиріч між провідними державами світу в економічній, політичній та військовій сферах. Війна розпочалася в Європі, але швидко набула світового характеру, втягнувши у свою орбіту 36 держав з ¾ населення Земля.
2) Період повоєнної нестабільності (1919 – 1923 рр.).
Характеризується змінами в розстановці сил у світі, економічною кризою 1920 – 1921 рр. і, як наслідок, - загостренням соціальних протиріч та зростанням робітничого руху. В міжнародних відносинах панували нестабільність і невизначеність.
3) Період економічної стабілізації (1924 – 1928 рр.).
Характеризується спадом революційного руху, піднесенням економіки, зовнішньополітична стабілізація на основі Версальсько-Вашингтонської системи угод.
4) Період великої депресії (1929 – 1933 рр.).
Криза, що почалася 1929 р. виявилася винятковою за глибиною – промислове виробництво було відкинуте до рівня початку сторіччя, кількість безробітних лише у країнах заходу становила майже 30 млн. чол., тобто 1/5 – 1/3 робочої сили.
5) Період назрівання Другої світової війни (1933 – 1939 рр.).
Налякані розмахом кризи правлячі кола західних країн вдалися до засобів державного регулювання економіки. Ці роки відзначалися розвитком фашистських тенденцій, що було прямим наслідком війни, криз, загострення соціальних проблем.
- І. Підведення підсумків. (10 хв.)
Початок ХХ ст.. – це своєрідний Рубікон, коли плин часу прискорився та спресувався настільки, що люди, більша частина життя яких припала на попереднє століття з його відносною розміреністю, були спантеличені можливостями радіо, швидкостями руху не лише автомобілів, потягів чи літаків, а й калейдоскопічною зміною подій. В основу кожної періодизації можна покласти різні чинники: визначні політичні чи воєнні події, зміни політичного устрою, нові явища в економіці, культурі. Найчастіше українські історики дискутують про те, коли розпочався новітній період світової історії: з початком ХХ ст. чи Першої світової війни.
- ІІ. Завдання для самостійної роботи. (5 хв.)
1. Бердичевський Я. М., Ладиченко Т. В. Всесвітня історія: 1914 – 1939 рр.: Навч. посібник для 10 кл. – К.: А. С. К., стор. 3 – 9.
2. Полянський П. Б. Всесвітня історія. 1914 – 1939.: Підручник для 10 кл. загальноосвіт. навч. залк. – К.: Ґенеза, 2002, стор. 5 – 8.